Kod | DZI-SM3 |
---|---|
Jednostka organizacyjna | Instytut Dziennikarstwa i Stosunków Międzynarodowych |
Kierunek studiów | dziennikarstwo |
Forma studiów | Stacjonarne |
Poziom kształcenia | Drugiego stopnia |
Profil studiów | praktyczny |
Limit miejsc | 60 |
Czas trwania | 3 semestry |
Adres komisji rekrutacyjnej | monika.noviello@up.krakow.pl |
Adres WWW | https://idsm.uken.krakow.pl/ |
Wymagany dokument | |
Zadaj pytanie |
Opis studiów
Absolwenci kierunku Dziennikarstwo uzyskają niezbędną wiedzę i umiejętności praktyczne z zakresu możliwych pól zastosowania nowoczesnych technologii komunikacyjnych, metod, technik i narzędzi komunikowania, stosowanych w dziennikarstwie. Absolwenci zdobędą zbilansowane informacje głównie w dziedzinie nauk społecznych, ale także nauk humanistycznych. Posiądą umiejętność stosowania w praktyce zdobytej wiedzy o komunikacji interpersonalnej, technikach komunikowania poprzez media, z użyciem narzędzi informatycznych, technologii mobilnych i interaktywnych, metod prezentacji multimedialnej, ze szczególnym uwzględnieniem zaawansowanych prezentacji graficznych oraz technik digitalizacji i wizualizacji danych. Studia na kierunku Dziennikarstwo są studiami o profilu praktycznym, na który składają się liczne zajęcia warsztatowe realizowane w specjalistycznych pracowniach i laboratoriach nowych technologii medialnych, praktyki zawodowe oraz warsztaty projektowe organizowane przez Instytut Dziennikarstwa i Stosunków Międzynarodowych. Absolwent pozna mechanizmy i techniki przekazu informacji oraz tworzenia treści w zastosowaniu do różnych form i gatunków dziennikarskich. Absolwent uzyska poziom B2+ biegłości w języku angielskim w szczególności w zastosowaniach komunikologicznych. Program studiów da absolwentom Dziennikarstwa przygotowanie do kompetentnej dziennikarskiej działalności zawodowej zarówno w instytucjach sektora publicznego, jak i w jednostkach komercyjnych, w sferze mediów z ich otoczką biznesową oraz w organizacjach pozarządowych. Absolwenci, dzięki zdobytym praktycznym umiejętnościom projektowania i przekazu informacji będą mogli zostać zatrudnieni w redakcjach, agencjach prasowych, agencjach public relations, agencjach reklamowych i brandingowych, ośrodkach badań społecznych i badania rynku, w biurach prasowych, zespołach negocjacji społecznych i mediacji kulturowej. Ze względu na uzyskane specjalistyczne, pogłębione i zaawansowane, praktyczne i profesjonalne kompetencje z zakresu wykorzystania najnowszych technologii informacyjnych i graficznych absolwenci kierunku Dziennikarstwo uzyskają możliwość pracy w zespołach digitalizacyjnych, w tym z wykorzystaniem technologii VR, w jednostkach opracowujących wizualizacje big data, w działach grafiki komputerowej, w laboratoriach technologii internetowych, laboratoriach produkcji obrazu, a także w powstających laboratoriach wirtualnej rzeczywistości i zespołach produkcji treści dla potrzeb edukacyjnych, informacyjnych, rozrywkowych i komercyjnych. Uzyskane umiejętności, dzięki połączeniu nauk o polityce i administracji, nauk o komunikacji społecznej i mediach z elementami dziennikarstwa i marketingu z technologią komunikacji i multimediów, będą odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku. Absolwent Dziennikarstwa uzyska dzięki temu możliwość pracy w firmach budujących przewagę konkurencyjną za pomocą metod komputerowych i komunikacji wspomaganej najnowszą technologią. Uzyskany tytuł magistra umożliwi aplikowanie o przyjęcie do Szkoły Doktorskiej lub studia podyplomowe.
Absolwent specjalności o nazwie Dziennikarstwo sportowe na kierunku Dziennikarstwo II stopnia jest przygotowany do pełnienia roli dziennikarza sportowego. W tym celu został wyposażony w specjalistyczną wiedzę, umiejętności i kompetencje zawodowe oraz społeczne, potrzebne do pogłębionego rozumienia uprawiania sportu jako formy rozwijania osobistych oraz społecznych predyspozycji i sprawności. Zyskał umiejętność redagowania werbalnych i multimedialnych wywiadów, komentarzy, reportaży sportowych oraz prezentowania w mediach wizerunków sportowców. Umie też wykorzystać nowe technologie do relacjonowania na żywo transmisji sportowych i e-sportu, aby umożliwić kibicom interaktywny dostęp do rozgrywek – np. wykorzystuje platformy streamingowe, aplikacje mobilne, media społecznościowe jak Twitter, Facebook, Instagram, TikTok. Absolwent poznał też zastosowania VR, AR, animacji 3D, interaktywnych map stadionów w celu polepszania wizualizacji, ułatwiania kibicom orientacji, umożliwiania im interaktywnego dopingowania sportowców i doświadczania stadionowych emocji w wirtualnej rzeczywistości. Natomiast odwoływanie się do praktyk media watching i fact-checking nauczyło absolwentów studentów profesjonalnego wyszukiwania sportowych informacji i statystyk związanych z rozgrywkami, pozwalających na analizę oraz ocenę osiągnięć zawodników i zespołów w poszczególnych dyscyplinach, a także obserwację stylu, techniki i taktyki ich gry oraz osiągnięć. Znajomość sportowych gatunków i sportowych mediów, zastosowań najnowszych technologii, programów i mobilnych aplikacji sportowych, a także rozwijanie profesjonalnych umiejętności podczas ćwiczeń w mówieniu i laboratoryjne zajęcia z profesjonalistami umożliwiły absolwentowi skutecznie staranie się o pracę dziennikarza sportowego: w prasie, radio, telewizji i Internecie oraz profesjonalne wykonywanie tej pracy.
Absolwent specjalności o nazwie Dziennikarstwo społeczne na kierunku Dziennikarstwo II stopnia został wyposażony w wiedzę, umiejętności i kompetencje zawodowe oraz społeczne, potrzebne do pogłębionego rozumienia i wypełniania społecznej roli dziennikarza, w tym zwłaszcza w obszarze dziennikarstwa śledczego i interwencyjnego oraz do wypełniania roli korespondenta, a także dziennikarza zaangażowanego społecznie. Absolwent zyskał umiejętność konstruowania newsów, reportaży, wywiadów, relacji i opinii, ujawniających problemy społeczne oraz promujących odpowiedzialne sposoby wspólnego ich rozwiązywania w efekcie wpływu na opinię publiczną, działalność organizacji pozarządowych i społeczny dialogu. Absolwent samodzielnie lub w zespole w odpowiedzialny sposób pozyskuje, gromadzi i rozpowszechnia społecznie ważne informacje, z poszanowaniem prywatności lub niejawności źródeł tych informacji oraz wrażliwości odbiorców. Umiejętnie zarządza kryzysem wizerunkowym, organizuje i relacjonuje eventy, a także lokuje w swych przekazach idee, produkty i usługi oraz osoby. Umie analizować przekazy medialne, krytycznie stosując media watching i fact-checking w celu uzupełniania i sprawdzania informacji, a także analizowania i interpretowania sposobu ich udostępnienia. Znajomość regulacji medialnych w Polsce i Europie oraz metod zbierania i rozpowszechniania informacji, a także możliwości technologii, programów i aplikacji, przydatnych do pracy dziennikarza społecznego, umożliwia absolwentom skuteczne staranie się o twórczą i społecznie przydatną pracę na rynku usług medialnych i okołomedialnych: w prasie, radio, telewizji i Internecie.
Absolwent specjalności o nazwie Multimedialny storyteling na kierunku Dziennikarstwo II stopnia został wyposażony w wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne potrzebne do projektowania, tworzenia, efektywnego wdrażania i rozpowszechniania w mediach multimedialnych i intermedialnych historii, przydatnych dla odbiorców przekazów medialnych w edukacji, dla instytucji społecznych, organizacji pozarządowych, rynku medialnego, twórców popkultury, sztuki i podmiotów biznesowych, zwłaszcza w firmach stawiających na podwyższanie konkurencyjności swych marek, produktów i usług w oparciu o najnowsze technologie. Absolwent umie samodzielnie lub w zespole zaprojektować i celowo zastosować różnego rodzaju narracje w blogach, vlogach, grach, audycjach radiowych, programach telewizyjnych, a w nich elementy interaktywne, immersyjne oraz oryginalne postacie i elementy świata przedstawionego, potrzebne do realizacji celu tworzonych historii. Absolwent wykorzystuje multimedialny storytelling w produkcjach filmowych, telewizyjnych, internetowych, w grach sieciowych, do dokumentowania historycznych wydarzeń, w kampaniach społecznych, w edukacji, do popularyzowania nauki, w celach autopromocyjnych, reklamowych, marketingowych, artystycznych, rozrywkowych, wizerunkowych i do zarządzania kryzysem wizerunkowym. Znajomość metod, technik, programów i aplikacji, przydatnych do tworzenia multimedialnych historii, umożliwia absolwentom staranie się o pracę na rynku usług medialnych i okołomedialnych.
Kryteria przyjęć
Studia przewiadziane dla absolwentów studiów pierwszego stopnia, drugiego stopnia lub jednolite magisterskich dowolnego kierunku.
Kryteria kwalifikacji:
konkurs dyplomów ukończenia studiów wyższych I stopnia (tytuł licencjata) lub II stopnia lub jednolitych magisterskich (tytuł magistra), o profilu ogólnoakademickim lub praktycznym.
(kryterium rozstrzygające: przy jednkowych ocenach na dyplomach decyduje średnia artmetyczna ocen ze studiów).
Specjalność
- dziennikarstwo społeczne
- dziennikarstwo sportowe
- multimedialny storytelling
Warunkiem uruchomienia specjalności jest zgłoszenie się co najmniej 20 osób.
Terminy
- Rozpoczęcie rejestracji: 1 czerwca 2024
- Zakończenie rejestracji: 20 września 2024
- Ogłoszenie wyników: 24 września 2024
- Wpisy na listę studentów: 25 - 26 września 2024
- Ogłoszenie listy rezerwowej: 27 września 2024
- Wpisy na listę studentów z listy rezerwowej: 30 września 2024